torstai 1. lokakuuta 2009

Seksikö muka velvollisuus?

Halal-tv:n uusinta närkästytti mieltäni jokin aika sitten. (Ja tästä ei ole tulossa halla-aholaista kommenttia. Tyhmä mielipide ansaitsee närkästyksen, edustipa sen esittäjä mitä tahansa uskonto- tai ajatussuuntaa, etnistä ryhmää, sukupuolta tai seksuaalista suuntaumusta.) Jakson aiheena oli seksuaalisen vapautumisen Ruotsissa (kuulemma) aiheuttama teiniraskauksien ja sukupuolitautitapauksien lisääntyminen. Lääkkeeksi tarjottiin (yllätys, yllätys) ehdotonta pidättäytymistä avioliittoon saakka, jota islamkin kannattaa. Erityisen mielenkiintoiseksi koin kommentin, että islam puhuu myös täydellistä selibaattia vastaan: ihmisen on tarkoitus lopulta harrastaa seksiä (mutta vain sen yhden kanssa), koska seksuaalisuus on lahja Jumalalta, jota ei saa heittää hukkaan.

Hieman mietittyäni huomasin, että samanlainen ajatus on yleensä takana muillakin ihmisillä, jotka kannustavat odottamaan sitä oikeaa: (avio)seksi on heille luontainen, ideaalinen ja jopa välttämätön osa ihmiselämää, palkkio, joka odottaa venttaamisen jälkeen ja jota siksi ei saa heittää hukkaan, kun se tulee eteen. Vaikka yksiavioinen seksielämä usein esitetään ainoana vaihtoehtona kukasta kukkaan hyppivälle sinkkuelämälle ja näin kaikista siveimpänä ja moraalisimpana lifestylenä, syrjivät yksiavioisuutta parhaana elintapana kampanjoivat myös elinikäistä selibaattia (itse asiassa vaihtoehtoja on vieläkin enemmän, kuten uskollinen polyamoria, mutta keskityn tällä kertaa selibaattiin).


Seksitön elämähän on sikäli mielenkiintoinen avioelämän vaihtoehto, että se on aika ajoin ollut hyväksyttävä ja joskus jopa kannatettava elämäntapa. Itse asiassa on jopa irvokasta, että länsimaissa juuri fundamentalistikristityt puolustavat avioliiton ja aviollisen seksin pyhyyttä, vaikka alkujaan tyypillisenä maailmanlopunkulttina kristinuskoa eivät perhe-elämän kaltaiset muodollisuudet olisi voineet vähempää kiinnostaa: taivaassa ei mennä naimisiin, kerrotaan Jeesuksen sanoneen, ja taivas taas oli alkukristityille läsnä jo uskovien yhteisössä.


Avioliitto hiipi mukaan kristillisyyteen aluksi takaovesta, kun Paavali totesi uskovien himonnälästä syntyvää valitusta tarpeeksi kuultuaan, että parempi on naida kuin palaa – siis parempi, että seksielämää harrastetaan edes valvotusti kuin holtittomasti vehdaten. Kristillisyyden kiteydyttyä kirkoksi avioliitosta tehtiin tietysti sakramentti: tämä oli osa laajempaa projektia, jossa ihmiselämän jokainen alue otettiin tiukempaan kirkolliseen valvontaan. Ironisesti avioliiton pyhyyttä valvoi aluksi – ja katolisissa maissa vieläkin – joukko avioliitosta kieltäytyneitä ihmisiä. Uskonpuhdistajat sitten heittivätkin selibaatilla vesilintua ja korottivat avioliiton lopulta ideaaliseksi elämäntavaksi. Edes avioliiton sisällä seksitön elämä ei ollut kovin suotavaa: pitihän maailmaan saattaa lisää lapsia, kuten Raamatussa oli määrätty. Lapsien tekeminen tai edes yrittäminen oli suoranainen velvollisuus: Luther piti sitä jopa niin tärkeänä asiana, että muistaakseni salli kyvyttömien miesten vaimoille luvan hankkia rakastajan, kunhan juttu hoidettiin hiljaa ja liikaa huomiota herättämättä.


Ihmisten ja etenkin naisten sitominen avioliittoon ja aviolliseen seksiin on ollut kätevä tapa valvoa heidän elämäänsä: lapsia aviomiehelleen tuottava vaimo ei ole ehtinyt puuhailla turhia, kuten miettiä esifeministisiä ajatuksia. Juuri seksittömät (tai ainakin seksittömiksi oletetut) elämäntyylit ovatkin usein tarjonneet naisille tilaisuuden päästä vaikuttamaan laajemmalti. Leskinaiset – jotka eivät enää olleet avioseksin nauttijoita – saivat usein oikeuden hallinnoida kuolleen miehensä omaisuutta, kun taas nunnat – jotka eivät avioseksiin olleet koskaan koskeneetkaan – pystyivät vaikuttamaan ainakin oman luostarinsa alueella ja ehkä jopa laajemminkin ajan taloudelliseen ja kulttuuriseen elämään. Etenkin nunnat olivat tavallaan työssä käyvien naisten edeltäjiä, jotka rikkoivat tavanomaisen huora/madonna-jaottelun.


Yhteiskunnan ja kulttuurin muuttuminen seksuaalisesti ja perhemuotojen kannalta sallivammaksi ei merkitse seksittömän elämäntavan kieltämistä. Päinvastoin tällainen kulttuuri hyväksyisi seksittömyyden tai neutriuden yhtenä mahdollisena asemana seksuaalimuotojen kirjossa (eräänlainen nollatapaus seksi- tai perhevalinnoissa on aina mahdollinen). Seksuaalisuudesta kiinnostumattomia henkilöitä epäilemättä on. Ehkä neutrius on heille geneettisesti määrittynyt tila, ehkä se on heihin iskostunut kasvuvaiheessa tai ehkä se on harkitun valinnan tulos. Tärkeää ei ole, mistä halu selibaattiin on heille tullut – onko se enemmän luontaista kiinnostumattomuutta seksuaalisuudesta vai pikemminkin halua irtautua seksuaalisuuden vallasta – tärkeää on se, että heidän halunsa on otettava vakavasti.


Elokuvassa A Dirty Shame seksuaalisesti addiktoituneet ja neutrit taistelivat yhden kaupungin vallasta. Oikeasti kiistaa ei pitäisi olla: maailmassa riittää tilaa sekä ihmisille, jotka haluavat tutkiskella itsensä ja toisten kehonsopukoita, että ihmisille, jotka päinvastoin haluavat pitää omat sopukkansa piilossa eivätkä toistenkaan sopukoihin halua lähemmin tutustua. Kummankin – tai oikeastaan kaikkien elämäntapojen – yhteisiä vihollisia ovat ihmiset, jotka pitävät omaa elämäänsä ohjenuorana muiden onnelle. Elämänkestävä monogaaminen avioliitto sopii epäilemättä joillekin: toisia se rajoittaa asettamalla heille mahdottoman yhteen ihmiseen sitoutumisen ideaaliksi, toisia se rajoittaa asettamalla heille mahdottoman seksin harjoittamisen velvollisuudeksi.

6 kommenttia:

myytinmurtaja kirjoitti...

EE: Juuri seksittömät (tai ainakin seksittömiksi oletetut) elämäntyylit ovatkin usein tarjonneet naisille tilaisuuden päästä vaikuttamaan laajemmalti.

Varsinkin kun vielä ottaa huomioon sen, kuinka hengenvaarallista puuhaa synnyttäminen pahimmillaan oli.

Unknown kirjoitti...

Moikka Eino.
Harmi, jos Halal-tv:n fiksun oloiset tytöt ovat olleet vähemmän fiksuja. En itse ole tätä mainitsemaasi jaksoa katsonut.

Raiskaus avioliitossa kriminalisoitiin Suomessa vuonna 1994.

Perinteisesti kristillisessä maailmankuvassa (joka heijastuu vahvasti myös Suomen lainsäädäntöön) seksiä on tosiaan pidetty aviopuolisoiden velvollisuutena toisiaan kohtaan. Jos vaimo ei tätä velvollisuutta suostunut muuten suorittamaan, hänet saatettiin siihen myös pakottaa ("mies on naisen pää"). Avioeron saattoi myös saada sillä perusteella, ettei vaimo suostunut täyttämään aviollisia velvollisuuksiaan tai avioliitto saatettiin mitätöidä, jos voitiin osoittaa, ettei seksiä oltu harrastettu.

Kuten totesit, kulttuurissamme on edelleen voimakkaat paineet siihen, että aikuisten parisuhteessa PITÄÄ olla seksiä. Seksiä pidetään myös suhteen asteen mittarina - esimerkiksi seurustelusuhdetta pidetään vähemmän vakavana ja vakiintuneena, kun siinä ei "vielä" ole ollut seksiä. Ihmistä, jolla ei ole ollut seksisuhteita (tai jolla on ollut vain hyvin vähän tai hyvin lyhyitä seksisuhteita) pidetään helposti yhteiskunnassamme luuserina. (Vrt. vanhat piiat / vanhat pojat --> ihmiset jotka eivät "kelvanneet" kenellekään puolisoiksi.)

Myös selibaatti suhteutuu oletukseen, että aikuinen ihminen haluaa harrastaa seksiä. Selibaattihan on nähty UHRAUKSENA. Osallistuin joskus yliopistossa keskiajan aatehistorian kurssille, jossa saimme luettavaksi keskiaikaisten katolisten munkkien kirjoituksia. Niissä korostettiin paljon sitä, kuinka vaikea uhraus selibaatti oli. Jotkut munkit ilmeisesti suorastaan kilvoittelivat sillä, kuinka voimakkaat heidän sukupuoliset halunsa olivat, sillä niiden kuolettaminen osoitti tietysti sitä suurempaa mielenvahvuutta ja uhrautuvaisuutta, mitä vaikeampaa se lähtökohtaisesti oli...

Unknown kirjoitti...

Onneksi ihmiset, jotka eivät halua harrastaa seksiä, ovat viime aikoina löytäneet vertaistukea toisistaan (Internetin iloja) ja tulleet myös vähitellen entistä näkyvämmiksi mediassa.

Oletko vieraillut aseksuaalien foorumilla? --> http://www.createforum.com/aseksuaalit/viewforum.php?f=5&mforum=aseksuaalit

Aseksuaalit julistavat, että myös aikuisten parisuhde - jopa avioliitto - ilman seksiä on mahdollinen. Jos osapuolet sitä siis itse haluavat.

Eino Empaatti kirjoitti...

"Harmi, jos Halal-tv:n fiksun oloiset tytöt ovat olleet vähemmän fiksuja. En itse ole tätä mainitsemaasi jaksoa katsonut."

Korostan siis, että tämä on ainoa jakso, jonka olen kyseistä ohjelmaa katsonut. Olen kyllä yleensä ihan avoin toisten kulttuurien ajatuksille, mutta tässä nimenomaisessa jaksossa tuntui olevan selvä agenda päällä joka käänteessä.

"Oletko vieraillut aseksuaalien foorumilla?"

En ole sinne ennen päätynytkään: kun en itse ole aseksuaali eikä kukaan tuttavanikaan ole tällaisesta maininnut, niin en ole foorumista kuullutkaan. Iloista, että heilläkin on oma keskustelukanavansa.

En tosin oikein pitänyt siitä, että jossain kohti foorumilla suljettiin valinnan kautta seksittömään elämäntyyliin päätyneet pois aseksuaalien joukosta. Tietyssä mielessä juttu on vähän sama kuin, miksi homoseksuaalit mielellään painottavat olevansa "synnynäisesti" homoja eivätkä valinnan kautta: näin heidän ei tarvitse vastata syytöksiin, että he voisivat hyvin valita toisinkin. Toisaalta tällainen rajaaminen loukkaa niitä, joille aseksuaalinen elämäntapa on yksi mahdollisuus monien joukossa, vähän niin kuin homoseksuualisuuden liian tiukka rajaaminen tekee tiukkaa biseksuaaleille.

Unknown kirjoitti...

Heip vielä Eino.

Aseksuaalisuushan ei ole mikään yhtenäinen aate- ja oppijärjestelmä, joten foorumillakin ihmiset esittävät lopultakin vain omia mielipiteitään. Olen joskus keskustellut aseksuaaliksi itsensä määrittelevän ihmisen kanssa, joka oli sitä mieltä että aseksuaalisuus voi olla myös "vaihe" elämässä ja sellaisenakin arvostettava.

Itse määrittelen itseni biseksuaaliksi ja olen siksi joskus miettinyt näitä seksuaali-identiteetin "syntyperäisyyteen" liittyviä asioita. Jos esimerkiksi oletetaan, että homoseksuaalisuus on perinnöllistä, niin onko mulla sitten vain puolikas "homogeeni"? ;)

Musta tuntuu kuitenkin, ettei homopiireissä enää nykyisin kavahdeta sitäkään ajatusta, että homoseksuaalisuus voi olla vapaaehtoinen valinta - päin vastoin korostetaan sitäkin, ettei homoseksuaalisuus ole mikään "perinnöllinen tauti", jonka voisi parantaa, jos vain oikea geeni löydettäisiin eristettäväksi. Kun homoseksuaalisuus alkaa olla yhteiskunnallisesti hyväksyttä, sillä miten itse kukin on homoseksuaaliksi "päätynty" ei enää ole niin paljon väliä. Homous - tai biseksuaalisuus - voi siis olla vapaaehtoinen valinta ja siitä saa olla ylpeä. Tai sitten se voi olla geneettistä perintöä ja siitä voi silti olla ylpeä. Välikö hällä?

Itse toivoisin, että seksuaali-identiteettiin alettaisiin ylipäätään suhtautua joustavammin. Miksi se valinta - homoseksuaalisuus, heterous, aseksuaalisuus - pitäisi tehdä kerralla loppuelämäksi? Eikö olisi järkevintä mennä sen mukaan, miltä milloinkin tuntuu?

Eino Empaatti kirjoitti...

Pihlajatar,

Olen itsekin monesti miettinyt, että liiallinen seksuaali-identiteetin määrittäminen on usein turhaa ja ehkä jopa haitallista. Alun perinhän sellaiset termit kuin homoseksuaalisuus jne. ovat syntyneet lähinnä kuvaamaan "epänormaaleja" tai "syntisiä" seksuaalikäyttäytymisen malleja. Tällaisista jaotteluista kiinnipitäminen saattaa vieläkin herättää tunteita, että homot eroavat jotenkin olemukseltaan heteroista.

Seksuaali-identiteettien jaottelut ovat sikälikin ongelmallisia, että niiden rajalinjoja on kovin vaikea vetää. Lakkaanko olemasta hetero, jos satun silloin tällöin uneksimaan myös miehistä?

Jaottelu homoihin, heteroihin ja biseksuaaleihin on muutenkin epätarkka, koska se ei ota huomioon, että homoseksuaalista ja heteroseksuaalista käytöstä voi esiintyä monella eri tasolla: ihminen voi esimerkiksi olla seksuaalisesti kiinnostunut molemman sukupuolen edustajista, mutta ihastua/rakastua vain toisen sukupuolen edustajiin.

Lopulta, kukaanhan ei kuitenkaan koskaan tunne seksuaalista vetoa, ihastu, rakastu, sitoudu jne. sukupuoliin yleensä, vaan ainoastaan yksilöihin. Sukupuoli saattaa tietenkin olla kriteeri seksipartneria, kumppania jne. valittaessa, mutta ei varmastikaan ainoa ja joissain tapauksissa ei kenties edes kovin tärkeä kriteeri.